Pisa & Florence… wat een mooie trip!

Italië heeft mijn hart gestolen. In de zomer was ik ‘m al een klein beetje kwijtgeraakt in het mooie landschap rondom het Lago Maggiore en de geweldige stad Milaan. Nu is er echter niets meer van over, want ik vrees dat ik ‘m heb moeten achterlaten in Florence. Mijn 5-daagse stedentrip met vriendin Paulien was echt he-le-maal geweldig.

Op de heenweg hadden we vertraging, maar dat mocht de pret niet drukken. Wij gingen immers naar Italië! Op de terugweg hadden we ook vertraging, dat was wel vervelend. Want we hadden ons er immers op ingesteld dat aan onze mini-vakantie een einde was gekomen, dan wil je niet nog 2 uur op het vliegveld hangen terwijl je tegen de terugreis naar het koude en natte Nederland aanhikt. Die kun je dan maar beter gelijk voor je kiezen krijgen. Zoals je een pleister er in één ruk af moet trekken, anders pijnig je jezelf alleen maar meer.

Donderdag arriveerden we ’s avonds in Pisa, hebben we een taxi genomen naar ons goedkope maar prima degelijke hotelletje en zijn we direct naar dé toren gelopen. Pien had ‘m al eens gezien, maar ik was diep onder de indruk. Daar stond ik dan toch echt bij dat enorm grote en scheve ding!! Natuurlijk diverse foto’s gemaakt, maar in het donker was dat niet optimaal. We hebben een lekker restaurantje opgezocht en ons tegoed gedaan aan het overheerlijke Italiaanse eten.

De volgende ochtend moesten we al vrij vroeg het hotel uit. We konden wel onze koffers laten staan, dus werd de toren (en mooie bijbehorende kerk) in daglicht bekeken (zonlicht was er helaas niet). Werkelijk waar ge-wel-dig. Een hele fotosessie en een caffée-choco later, namen we een taxi naar het treinstation en begaven we ons richting Florence (Firenze in het Italiaans). De reis duurde maar een uur, kostte ons slechts 5 euro en leidde ons door het mooie Toscane. Wederom keek ik mijn ogen uit.

We arriveerden in Florence. Daar bleek dat we ons hotelletje goed hadden geboekt, want dit was op loopafstand van het station én in het hartje van het historische centrum van de stad. Alle bezienswaardigheden dus op loopafstand, echt ideaal. Het hotel werd gerund door een alleraardigst echtpaar dat gelijk erg veel interesse in ons toonde, ons allerlei suggesties voor een paar geweldige dagen deed én daarbij ook alle hulp aanbood. Wat een warm welkom!

Wat we per dag precies allemaal hebben gedaan, weet ik niet eens meer precies. We hebben in ieder geval elke dag optimaal benut door vroeg naar bed te gaan (gewoon door moeheid van het rondslenteren), op tijd op te staan voor het ontbijt, een plannetje te maken voor die dag en vooral heel erg te genieten van alles wat de stad rijk is.

Florence is een schitterende oude stad, vol prachtige kerken, musea, pleinen en andere gebouwen. Heel erg veel resten van een bijzondere historie, zo raar om te bedenken dat dit alles ooit door mensenhanden is gemaakt. Bovendien is Florence een heerlijke shopstad. Voor mensen met ongelimiteerde creditcards, maar ook voor ‘gewoon volk’ als wij. De koffer was op de terugreis dan ook een tikkeltje zwaarder dan op de heenweg… De Italianen zijn echte charmeurs en doordat wij twee Nederlandse meiden helemaal alleen op reis waren, hebben we er diverse gratis cappuccino’s uitgesleept omdat we ‘so beautiful’ waren met ‘such wonderful eyes’. Wij vonden het allang best! :)

Jullie lezen het overigens goed: ik heb cappuccino leren drinken! Weliswaar met heel veel suiker, maar ik moet toegeven dat ze toch wel echt heel erg lekker waren! Op korte termijn ook maar eens proberen of de Nederlandse namaak-cappuccino’s ook maar enigszins in de buurt komen.

Maandagochtend was het toch echt tijd om weer terug te gaan. Er was een einde gekomen aan dagen vol lekker eten (Mamma Mia… wat een pasta’s, wijn en vooral IJSSSSSS!), lekker weer (heerlijk zonnig 20 graden…) en ook de gezelligheid met mijn vriendinnetje Paulien die ik al ken sinds we 12 jaar geleden bij elkaar in de brugklas kwamen. Het was echt top, Florence is echt een aanrader. Daar wil ik zeker nog een keer naar terug!

Ik heb Theo al gesmeekt of we volgende zomer weer naar Italië gaan. En dan lekker twee weken naar zonnig Sicilië ofzo. Italië… ik hou van dat land!!

P.S.: Foto’s heb ik nog even niet op mijn pc. Ik heb mijn vaders camera gebruikt die veel beter is dan de mijne en ik heb zijn kabeltje niet. Bovendien heeft Paulien ook nog hele mooie pica’s gemaakt! Ik ga alle foto’s eerst verzamelen en dan een selectie van de allermooiste hier online zetten om aan jullie te showen!